Skip Navigation or Skip to Content
Updates

Iedereen hoort erbij op de Antoniusschool

De start van het schooljaar zijn wij begonnen met de zgn ‘gouden weken’. Iedereen in onderwijsland weet dat de eerste weken van het schooljaar erg bepalend zijn voor het creëren van een fijne sfeer in de groep. Leerlingen verkennen elkaar, de leerkracht(en) en de regels. In deze periode worden de normen en waarden van een groep bepaald.  Dus belangrijk om samen met de kinderen een goede start van het schooljaar te maken en een positieve groepsvorming te stimuleren. Als happy time werkgroep hebben wij dit jaar op onze school de ‘gouden weken’ in het thema ‘iedereen hoort erbij’ gestoken. In de groepen zijn veel groepsvormende spellen gespeeld en hebben we het lied ‘iedereen is anders’ geleerd en veel gezongen.

Omdat iedereen goed is zoals hij/ zij is en iedereen zo zijn eigen kwaliteiten, zeg maar ingrediënten heeft, hebben wij dit vertaald naar dat ieder zo zijn eigen speciale soepje heeft. Daarom maakten we allemaal ook ‘letterlijk’ ons soepje.

Als eerste openden we de gouden weken gezamenlijk op het plein door onze heerlijke team-soep te presenteren. Daarin zaten allerlei spullen die linkten aan alle collega’s. De kinderen mochten raden wat bij welke leerkracht hoorde.

Vervolgens presenteerden alle leerkrachten in de groep hun eigen ikke-soep en daarna mochten de kinderen hun eigen ikke-soepje gaan maken. Ze mochten op een echt (papieren) kommetje gaan tekenen wat bij hen hoorde. Het kommetje ging na school mee naar huis en daar vulden de kinderen het kommetje samen met hun (groot)ouders met nog meer ingrediënten om hun soepje compleet te maken. In de ikke soepjes liet iedereen net iets meer zien, dan wat we gewoonlijk van ze zien. Bij het vullen dachten zij oa. aan: Wie zijn belangrijk voor mij? Wat is mijn favoriete club/muziek? Waar ben ik trots op (en waarom)? Waar word ik blij van? Wat helpt mij als ik verdrietig bent? Wat vind ik heel belangrijk? Waar word je onzeker van? Wat doe je het liefst als je thuiskomt na een dag school?

Een week later bracht iedereen zijn soepkommetje weer mee naar school en zo presenteerde iedereen zijn soepje voor zijn eigen groep. Er werd aandachtig geluisterd en vragen gesteld. We hebben elkaar (weer) beter leren kennen op deze manier.

Iedere groep maakte natuurlijk ook afspraken met elkaar. Deze werden ook in een soepje gegoten. Iedereen maakte zijn eigen groepssoep. Wat moet er in onze soep, om het samen fijn te hebben? Zo ontstonden mooie gezamenlijk gemaakte afspraken.

Om een blijvende herinnering te hebben aan deze gouden ‘iedereen hoort erbij weken’, heeft iedereen op de Antoniusschool zijn eigen persoonlijke puzzelstukje mogen maken. Op de dag van de afsluiting van de gouden weken, heeft iedereen zijn stukje in de grote Antoniuspuzzel mogen leggen. Wat is deze puzzel mooi geworden zeg! Het visualiseert heel mooi dat iedereen op onze school anders is, maar dat we samen toch heel goed bij elkaar passen.

Als laatste sloten we vrijdagmiddag 23 september deze weken gezamenlijk af met (groot)ouders en anderen belangstellenden op het schoolplein. De kinderen vertelden eerst kort wat we deze weken allemaal gedaan hadden. Daarna gingen we met alle aanwezigen een paar groepsvormende activiteiten doen, zoals we die ook afgelopen weken in de groepen gedaan hebben.

Zo deden we ‘zoek elkaar op met dezelfde…’ (bijv. haarkleur, hobby, achternaam, leeftijd etc.) en speelden we de hoepelkring (de hoepel rond laten gaan zonder de handen los te laten). Zo ontstond er een heel interactieve afsluiting waarbij iedereen meedeed. Jong en oud liet zien bij elkaar te horen en goed samen te kunnen werken. Dit gaf een mooie sfeer van saamhorigheid! Ook al zijn we anders iedereen hoort erbij en we kunnen prima samenwerken!

Na het toepasselijke lied ‘iedereen is anders’ gezongen te hebben met z’n allen (https://youtu.be/XWmS4dUlLvk), sloten we deze dag af met een inloopmiddag waar onze kinderen mbv. een strippenkaart alles konden laten zien waar ze afgelopen weken al aan gewerkt hebben. De kinderen gaven zo hun (groot)ouders een mooie rondleiding. En natuurlijk mocht het laten zien van onze mooie Antoniusschool-puzzel niet ontbreken!